Miten yhdistää online- ja offline-markkinointi tehokkaasti?

Viimeiset 15 vuotta on markkinoinnissa puhuttu lähes täysin pelkästään digimarkkinoinnista, joskin on kuitenkin yleistä, että erityisesti teollisuuden parissa toimivat firmat raahaavat luunsa myös messutapahtumiin.

Esimerkiksi Suomessa on varsin vakiintuneita messutapahtumia, jonne yritysten on "pakko" pystyttää messuosasto tai muuten asiakkaat ja kilpailijat luulevat, että oma firma on mennyt konkkaan.

Sitten taas ne, jotka lähtevät metsästämään glooriaa ja mainetta (= kauppaa) ensimmäisiltä messuiltaan pettyvät, kun messuosastolle ovat kolmen päivän messujen aikana löytäneet tiensä opiskelijat, jotka haluavat syödä karkkia tai entiset kollegat, joilla ei ole mitään ostointentiota.

Offline-markkinointi on toki paljon muutakin kuin pelkkiä messuja tai tapahtumia. Printtimainonta, postimainonta eri muodoissaan, sponsorointi ja myös perinteinen henkilökohtainen myyntityökin voidaan laskea offline-markkinoinniksi.

Mitä yhteistä näillä kaikilla on, kun halutaan yhdistää online- ja offline-markkinointi tehokkaasti?

Offline- ja online-markkinointi yhteen

Asia on kaikissa sama.

Muista positioitua eli erottautua.

Muista markkinoida ja viestiä yhteneväisesti, että olet mukana tapahtumassa X, kampanja Y on käynnissä näillä eduilla jne.

Offline- ja online-markkinoinnin sovittaminen on paljon helpompaa kuin luullaan, etenkin B2B-maailmassa, jossa potentiaalistenkin asiakkaiden yhteystiedot löytyvät muutamaa satasta vastaan useastakin eri lähteestä.

Isoin ongelma offline- ja online-markkinoinnin yhteensovittamisessa on, ettei sitä tehdä.

Oletetaan, että yksi haiseva LinkedIn-postaus riittää tavoittamaan kiinnostuneet siitä, että nyt on messuosasto pystyssä. Oletetaan, että yksi lehtimainos riittää kertomaan, että kampanja on päällä - entäpä, kun asiakas unohtaa koko kampanjan eikä palaa lukemaan lehteä uudelleen? Mitä, jos samaa aihepiiriä mainostettaisiin myös digikanavissa?

Offline- ja online-markkinoinnin yhteensovittaminen ei ole vaikeaa, vaan se vaatii kolme asiaa:

  1. positioinnin eli erottautumisen,
  2. yhteisen markkinointiviestinnän ja
  3. tekemisen olettamisen sijaan.

Jos Suomen markkinaa ja markkinointia miettii B2B-myynnin näkökulmista, offline- ja online-markkinoinnin yhdistämistä tehdään tosi vähän ja tällä voidaan saada merkittävää kilpailuetua aikaiseksi.

Muista siis markkinoida sekä offline- että online.

Blogi

Liidien hankinta vuonna 2024

Kuten tiedetään, niin yli 60 prosenttia myyjien...

Lue lisää

ICP eli Ideal Customer Profile

ICP eli Ideal Customer Profile on yrityksen...

Lue lisää

Reelsit valtaavat Instagramin

Näyttääkö Instagramisi TikTokilta? Täyttyykö pääsyötteesi Reelseistä ja...

Lue lisää

Account Based Marketing (ABM)

Kumpi mielestäsi myy paremmin: se, kun markkinointi...

Lue lisää

Miten hankkia lisää Instagram-seuraajia B2B-yritystilille?

Instagram-seuraajat eivät ole kaikille merkityksellisiä, vaikka niiden...

Lue lisää

Hyvän verkkosivuston checklist

Hyvä verkkosivusto on kaiken myynnin ja markkinoinnin...

Lue lisää

Oikeassa klubissa oikeat ovet avautuvat. Olemme B2B-yrityksien markkinointitoimisto ja markkinointitiimi.

Jätä yhteydenottopyyntö kirjoittamalla sähköpostisi!

    Innovators’ Club Oy

    045 137 3886

    contact@innoclub.fi

    Rautatienkatu 1 A, 90100 Oulu

    Tekniikantie 2, 02150 Espoo

    Ota yhteyttä

    OSOITE
    Rautatienkatu 1 A, 90100 Oulu
    Tekniikantie 2, 02150 Espoo

    SOITA MEILLE
    +358 45 137 3886

    SÄHKÖPOSTI
    CONTACT@INNOCLUB.FI

      LÄHETÄ

      Palvelumme