Viimeiset 15 vuotta on markkinoinnissa puhuttu lähes täysin pelkästään digimarkkinoinnista, joskin on kuitenkin yleistä, että erityisesti teollisuuden parissa toimivat firmat raahaavat luunsa myös messutapahtumiin.
Esimerkiksi Suomessa on varsin vakiintuneita messutapahtumia, jonne yritysten on "pakko" pystyttää messuosasto tai muuten asiakkaat ja kilpailijat luulevat, että oma firma on mennyt konkkaan.
Sitten taas ne, jotka lähtevät metsästämään glooriaa ja mainetta (= kauppaa) ensimmäisiltä messuiltaan pettyvät, kun messuosastolle ovat kolmen päivän messujen aikana löytäneet tiensä opiskelijat, jotka haluavat syödä karkkia tai entiset kollegat, joilla ei ole mitään ostointentiota.
Offline-markkinointi on toki paljon muutakin kuin pelkkiä messuja tai tapahtumia. Printtimainonta, postimainonta eri muodoissaan, sponsorointi ja myös perinteinen henkilökohtainen myyntityökin voidaan laskea offline-markkinoinniksi.
Mitä yhteistä näillä kaikilla on, kun halutaan yhdistää online- ja offline-markkinointi tehokkaasti?
Asia on kaikissa sama.
Muista positioitua eli erottautua.
Muista markkinoida ja viestiä yhteneväisesti, että olet mukana tapahtumassa X, kampanja Y on käynnissä näillä eduilla jne.
Offline- ja online-markkinoinnin sovittaminen on paljon helpompaa kuin luullaan, etenkin B2B-maailmassa, jossa potentiaalistenkin asiakkaiden yhteystiedot löytyvät muutamaa satasta vastaan useastakin eri lähteestä.
Isoin ongelma offline- ja online-markkinoinnin yhteensovittamisessa on, ettei sitä tehdä.
Oletetaan, että yksi haiseva LinkedIn-postaus riittää tavoittamaan kiinnostuneet siitä, että nyt on messuosasto pystyssä. Oletetaan, että yksi lehtimainos riittää kertomaan, että kampanja on päällä - entäpä, kun asiakas unohtaa koko kampanjan eikä palaa lukemaan lehteä uudelleen? Mitä, jos samaa aihepiiriä mainostettaisiin myös digikanavissa?
Offline- ja online-markkinoinnin yhteensovittaminen ei ole vaikeaa, vaan se vaatii kolme asiaa:
Jos Suomen markkinaa ja markkinointia miettii B2B-myynnin näkökulmista, offline- ja online-markkinoinnin yhdistämistä tehdään tosi vähän ja tällä voidaan saada merkittävää kilpailuetua aikaiseksi.
Muista siis markkinoida sekä offline- että online.
Oikeassa klubissa oikeat ovet avautuvat. Olemme B2B-yrityksien markkinointitoimisto ja markkinointitiimi.
Jätä yhteydenottopyyntö kirjoittamalla sähköpostisi!